Joda, alle kan skrive. Men av og til er det enklere å la noen andre arbeide med tekster når tiden ikke strekker til. Store bedrifter har kapasitet til å ansette tekstforfattere, journalister og markedsførere. Små bedrifter skriver gjerne selv. Å få litt hjelp til små (eller store) justeringer av alt tekstarbeid kan være til stor hjelp .
«Nye øyne» kan være med på å forbedre det grunnlaget som allerede er skrevet og trekke essensen av bedriften opp til overflaten. Det beste resultatet er gjerne en kombinasjon av det som allerede er skrevet, med litt hjelp til å «løfte» innholdet litt.
Hva er budskapet ditt?
Hva vil du at «andre enden» skal sitte igjen med? Det må skapes en rød tråd i alt du skriver. Tekster på nettsider, nyhetsbrev, brosjyrer, markedsmateriell og epost bør ha samme sjanger. Det er ofte ikke lett å se selv.
Den største utfordringen er tid!
Du skal ha tid til å skrive, produsere og redigere. Gjerne fornye. Den tiden mangler ofte mindre bedriftene. Derfor bør man la andre slippe til.
Eksempel 1:
Bedriften har en salgsbrosjyre som er på engelsk. Tanken om at den burde vært oversatt til Norsk, trykket i et finere format og distribuert på nytt har vært der lenge. Men det tar jo tid og det skal jo gjøres og så fungerer den jo engelske helt greit. Men det optimale hadde vært en ny og norsk brosjyre. Det hadde nok forenklet en del og ført til flere salg. Så henger tanken i løse luften og blir nedprioritert. K Marked oversetter, redigerer og kommer med ny input.
Eksempel 2:
Nettsidene dine inneholder det helt nødvendige av informasjon. De fungerer greit. Men sidene burde kanskje være litt mer informative, kanskje burde det stått litt mer om hvem bedriften er, hva de gjør og mer utfyllende prosjektbeskrivelser som er lettleste.
Andre har det motsatte problemet. De har så mye viktig informasjon de vil presentere, men trenger hjelp til å samle alt og korte det hele ned til en mer lettfattelig tekst. Så havner det bak i køen. Hadde teksten blitt «freshet» opp litt kunne det faktisk ført til at besøkende på siden lot seg friste til å ta kontakt eller la seg imponere. I stedet risikerer du å miste en potensiell kunde/kontakt.
Eksempel 3 :
Du ønsker å nå frem med ditt budskap på facebook, LinkedIn, nyhetsbrev eller nettsider. Enten du skal selge et produkt, selge en tjeneste eller å øke engasjementet rundt en viktig sak. Her finnes det mange gode tips og råd om man googler det, men oppgaven er ikke alltid så lett. Her er det blant annet viktig å bruke riktig tekst sammen med det perfekt bilde. Men ikke et hvilket som helst bilde. Teksten bør fenge publikum i tråd med bilde og bildet må være «prikken over i`en.»
Bildet og heading bør få leseren til å føle det de ser. Det er ikke et klart fasitsvar på hva som fungerer best for akkurat din bedrift, men vi har kunnskap som kan hjelpe deg med lage en strategi og hvordan du får til dette.